Tävlingsresultat 23/10

Idag var det våran allra första tävlingsdebut! Red bara 1 klass en LB:0. Hade inga förväntningar eller så, mitt mål var mest att ha kul och helt rida på en godkänd procent. Det var även min allra första lokaltävling. Det var bara jag om mamma min kompis som skulle följt med kunde tyvärr inte. Men vi klarade oss finfint ändå! Kom rätt i tid och hade med oss alla grejer osv. Jag höll mig lugn hela tiden blev aldrig nervös/pirrig i magen elr nåt sånt, kan typ inte bli det? Är både lite skönt men ändå så vill man ju känna lite sånt. Men nu till tävlingen.

Framridningen: Han var grymt seg och lyssnade bara halvt hela tiden. Gjorde lite det jag brukar alltså övergångar,  tempoväxlingar osv (fast det gick inte så bra då han inte var med på noterna). Sen red jag några moment som skulle vara i programmet. Kändes ändå rätt okej, tänkte om han skulle vara så inne på banan också skulle det vara ok liksom. Han var inte så tittig eller "markskygg" som han brukar vara hemma, kollade lite på vissa ställen men la inte in någon tvärnit eller liknande. Så det var ju bra.

Lägger bilderna mellan texterna (väldigt mycket text)









































































Collectingring: När jag kommit in i collectingring så kände jag hur han lyssnade mindre och mindre, travade och galopperade här också. Så totalt red jag fram ca 40 min. Han var lite stretig men framförallt så jädrans seg, kunde verkligen inte få fram honom, ville inte heller sparka elr så...















Programmet: Väl inne på banan dog han helt. Reagerade knappt på min skänkel, verkligen som han stängde av helt och lyssnade ingenting på mig. Uppridningen gick ok, han var rak tills halten, där tog han såklart upp sitt huvud när jag hälsa och sen var det vinglit fram till kortsidan. Första ökningen kände jag knappt någon skillnad, jag vet att han kan göra riktigt bra ökningar men denna var en av de sämsta någonsin typ. Sen gjorde jag en rikgitg GROV miss, glömde bort att när man skulle byta varv skulle man göra bågar, men jag red bara rakt över.

Den missen var ju helt mitt fel så det drog ner en massa. Sen nästa ökning var lika dålig som den första. När jag skulle förbereda halten (halvhalt) så bröt han av till skritt men valde att inte börja trava igen för att sen göra halt (för kort sträcka) och sen tog han upp huvet helt så fick ju inte direkt en bra halt xD. Galoppdelen kunde gått bättre men även sämre, han var lite öppen i formen men det som drog ner mest här var nog min usla volt haha.

Ökningen i galoppen var också sämst, så jaa det var ju inte mycket posetivt med ritten. Men vet liksom inte hur jag ska rida honom när han bara dör sådär? Har inte hänt så mycket innan faktiskt, alltså så extremt. När jag var klar klappade jag iaf honom och visade inte min besvikelse för honom. Juste domaren kom ut till banan när jag ridit klart och frågade om jag inte visste vad bågarna var typ för att jag ridit rakt fram, men då sa jag ju att jag glömt, pinsamt...

Ej bilder från själva programmet, innan startsignal (ritten kunde endast filmas).


















Övrigt: Det var nästan pinsamt så dåligt det gick och det blev ju inte bättre av att se protokollet sen... Men sen ju mer tiden gick och ju fler gånger jag såg filmen på ritten så insåg jag ändå att jag hade nog ändå inte kunnat rida så mycket bättre i den situationen som var (att han stängt av). Självklart missarna var ju onödiga men det är faktiskt inte de som jag är minst nöjd över. Jag är ju inte van att rida honom så okänslig och jag är inte van att tävla. Det var min och vår första någonsin.

Sen kan jag tycka att domaren var lite hård eller iaf jämfört med hur det gick på programridningen på Brolöten med Chriss som domare, då gick det ju knappt hälften så bra men ändå fick jag bättre procentmässigt. Aja Hade ju velat vara godkänd men det är skitsamma för jag vet vad vi behöver jobba på och att det inte alls gick bra. Plus att han varit "halvt skadad" Ah elr det där med munsåret. Men tror inte det hade gjort så stor skillnad ändå.

Men det var kul att äntligen få komma ut! Tar detta som en träning och komentaren jag fick var ungegär såhär "Prydligt men i bland osäkert. Med mera rutin kommer poängen" Och det är ju så det är.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0