Första Weiger de Boer träning

Idag så red jag som sagt lektion för Weiger de Boer, eller jag och jag red inte så mycket... För jag bara skrittade och travade något varv sen red han resten av tiden. MEN det var hur lärorikt som helst iallafall! Han pratade samtidigt som han red och förklarade allting på ett så himlans bra sätt! Även om det var på engelska förstod jag allt han sa.

Det mesta var upprepning på det jag redan visste men sen när man både fick höra vad man ska göra och sedan se någon göra det helt korrekt så blir det mycket tydligare. För visst jag vet att jag ska göra så men det är ju inte direkt så att bara för man vet så gör man det helt rätt med en gång, det tar tid. I alla fall så panga han verligen på hårt med skänkeln, typ sparkade igång patch. Han red väldigt konsekvent med beröm när han gjort rätt och motstånd när han går upp med huvudet och sedan göra det bekvämt för honom när han gått ner.

Det här med att panga på med skänkel är för att ryttaren ska kunna jobba mindre, att hästarna ska vara självgående och sen är det ju skönare för hästarna att bli tillsagda på skarpen några gånger under ett ridpass när de inte går framåt och sedan i slutet eller när de fattat grejen kunna gå själva ostörda, bli avslappnade osv istället för att bli småklämda vartannat steg i en hel timme varje dag. Då blir de tillslut skänkeldöda (inte för att jag menar att alla klämmer åt vartannat steg) men ah ni fattar grejen.

Han sa att såfort patch blir segare eller går lite långsammare så PANG på med skänkeln igen sen stilla tills den behövs igen. Sen ska han fortfarande behålla samma rytm i steget även om man samlar upp gångarten man rider i och verkligen få honom att tänka framåt och inget annat. Med de flesta andra hästar som Weiger red visade han upp vad det gick att få ut ur dom såsom ökningar, byten osv men med patch så övade han honom bara på att inte ta upp huvudet i halter och övergångar samt få en egen ordentlig framåtbjudning osv. 

I galoppen så fick han patch jättefin och även i vänstervarv. Man får inte glömma att man ska jobba honom på samma sätt i alla gångarter som i halt att såfort patch går upp med huvudet så får han motstånd och sen när han går bra ska man göra det skönt för honom, så att han ska vilja gå där det är skönt. Men det är lätt så att man glömmer bort det här med motstånd och istället börjar hålla på med massa tygeltag hit och dit vilket ger en ostabil och orolig kontakt. Kontakten ska vara stadig och bara krama med fingrarna.

Han sa att det var en väldigt fin ponny iaf. Sen var det en som jag aldrig sett förut som kom fram till mig efter lektionen och sa "WOW vilken fin häst du har! Vilka gångarter han har, så luftiga och honom borde du verkligen ut och tävla med så fin han är." Hon berömde honom jättemycket och det blev jag verkligen jätteglad av att höra! Mamm fotade och filmade när både han och jag red men jag får inte lägga ut några bilder på när han red eftersom jag måste visa de för honom först och han ska tillåta...

Här är iaf de bilder från när jag red.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0