Dressyrlektion för Cissi

Idag red jag dressyrlektion för Cissi. Lyckades hitta ett någorlunda fungerande plats att rida på i Mörtnäs hagar (ängar). Det var verkligen välbehövligt att träna för någon! Han blir ju så mycket vingligare och ostadigare utan väggar.Iallafall så tränade vi mest i traven. I början så tränade vi på att han skulle gå så rakt som möjligt där man kunde rida rakt och sen på volterna ska han inte skuta in rumpan och vika sig elr tvära, skuta ut bogen och allt vad han gör, bara gå på spåret som är tänkt.

Ibland så stänger han av och blir stum och stel i hela han så får man ingen kontakt med honom och man får bara vänta ut. När det blir så är det ju inte så kul och då spänner jag mig då blir rörelserna och allt ryckigt, hårt/stumt. Men idag när det hände så red vi bort det genom att när han då börjar fokusera på annat, bara upprepa och upprepa tills han tröttnar på sitt och lyssnar på mig. Det är alltså tålamod som gäller. I vänstervarv efter ett tag när han släppte sig blev han jättefin, följsam och mjuk!

Vi tränade även lite på bogen in, mest för att jag ska hitta taktien, rytmen och timingen. Känna att jag sitter rakt i sadeln, har så stadig kontakt som möjligt och känna vad jag gör, behöver göra mer och inte behöver göra alls. Och framförallt inte fastna i det jag gör, t.ex. så har jag lätt för att hålla kvar för mycket i inner hjälperna så att han får lättare att rinna ut på yttersidan. Det gick bättre än jag trodde det skulle göra.

Sen red vi lite övergångar och i slutet satte han alla helt klocrent! Han har en helt annan framåtbjudning ute, han tänker inte lika mycket bakåt och när man vill att han ska sakta av så tänker han inte tvärstopp/sätta sig på rumpan. Så vi red inte så mycket övergångar eftersom det gick så bra. Sen gjorde vi bara en framdelsvändning och det var den bästa hittils av dom alla! Tror det beror en del på framåtbjudningen men även jag kännde att jag timade rätt med min hjälper! Är nöjd! :)


Bild från senaste träningen (inte denna dårå).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0