Dagens ridpass18/6

Idag var det dressyrträning för Cissi och gud så jobbigt det var! Alltså inte att han var jobbig utan att jag verkligen fick rida som in i bängen, vart HELT slut gosh! Vi tränade på det Weiger de Boer kommer fokusera mest på imorgon när jag ska rida för honom. Det är att hästen ska vara framme för skänkeln, kvick för hjälperna och acceptera handen. Ungefär det vi har jobbigast med.

Hur som haver så övade vi på att när jag ska på med skänklarna så ska min hand vara lika stadig och inte bryta kontakten eller låta den rinna iväg för mycket. Vilket jag lätt glömmer att vara noga med. Sen övade vi på att jag ska bli kvickare i mina hjälper och inte bli kvar i tillexempel ett tygeltag för länge, ett steg är okej men inte mer.

Så när vi red bogen in och det inte gick så bra så skulle jag börja med mig själv och tänka på vad gör jag nu? Hur påverkar jag honom? Vad ger jag för hjälper? Är jag tydlig nog? osv innan jag tänker på vad han gör. Alltså ska jag börja med att leta felet hos mig och att bli kvickare med att lösa problemen och inte bli spänd, tappa takten, elr bli stum och sluta med den övningen t.ex. när det går fel.

Galoppen blir bara bättre och bättre, samt även traven i vänstervarv blir bättre. Men han är starkare i vänster och kan därför göra mera motstånd i det varvet. I höger däremot är han klenare/svagare och därför har han svårare att ta stödet men går mycket bättre i det varvet. Kan inte riktigt säga om ridpasset gick bra eller dåligt... för det var ett träningspass helt enkelt. Svårt att förklara men det gick varken bra, dåligt eller mellan...

Fet bildbomd nu!


















(ovan) Älska svansen!!
























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0