Dagens ridpass 15/6

Idag var det träning för Cissi som gällde. Övade mycket på övergångar som igår. Men Cissi och Annelie gör inte på samma sätt och jag är lite kluven om vad som passar mig och Patch bäst. Annelies sätt är mera att ha honom lång och låg och ställa inåt samt flytta honom lite medans man sätter igång eller saktar av och när han gör rätt ge honom en big eftergift som beröm direkt. Cissis sätt är mera att ha en jättestadig kontakt hela tiden och ställa inåt sen inte mjukna så mycket utan att bara bli följsam, att det är berömen.

Bådas sätt funkade men när jag red på Cissis sätt höll han formen bättre och stadigare. Men jag var tvungen att hålla honom rätt hårt och det gillar jag inte, det känns som att jag drar i honom även fast jag vet att jag inte gör det. Med Annelies sätt kan det glappa ibland men han håller formen bättre och bättre ju mer man håller på, och jag behöver inte vara så hård i handen.

Jag förstår båda sätten och Cissi tänker mera att han inte ska svara framåt för att jag lättar utan för skänkeln. Vilket är helt rätt men samtidigt vill jag ju kunna ge eftergift när han gör rätt inte bara följa med för jag känner mig inte tillräckligt säker på det för att vara så konsekvens och slappna av i sitsen helt osv. Men jag antar att det är ännu en grej som jag kommer jobba med framöver.

Nu till ridpasset igen, högergaloppen var helt perfekt, avsaktingen till trav likaså och han var så fin! Höll formen hela tiden, hade ett bra tempo och det fanns inget att klaga på! :'D Duttiga påånin! I vänstervarv var han lite bättre men ändå sämre än höger som vanligt. I traven i vänster varv så var jag tvungen att hålla jättehårt och ställa för att han skulle forma sig och jag tycker inte om att hålla så hårt.

I slutet red vi bogen in på långsidorna i båda varven och fick till det riktigt bra några gånger! Lyckades hålla takten bättre och ställningen samt att han inte bara rann iväg. Men stundtals funkade ingenting igen och han bara korvade sig men red bort det rätt snabbt efteråt. Det var alltså inte katastrof som föra gången. Red slut på alla krafter iaf och var verkligen trött i alla muskler efteråt! Kan man säga att detta ridpasset var kluvet? För vet inte riktigt vad jag tycker, vet inte ens om jag är nöjd? :S Hmm har lite att funta på.


Inte för att bilden hör till texten... men han är så söt ändå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0