Barbacka pass idag!

Idag red jag dressyr ute i paddocken, barbacka med min byxdress haha. Snacka om att det kändes lagom konstigt! Hade glömt ta med mig något linne att rida i, hade bara långärmade tröjor i skåpet och det skulle jag ju dö om jag red i med denna värmen och sol! Sen ville jag heller inte ha ridbyxor över byxdressen så det fick bli bara den xD Aja nog om det nu till själva ridpasset.

Började som Annelie gjorde i tisdags, skrittade och hade honom så lång och låg som möjligt sen halt och få honom så lång och låg som möjligt och ge eftergift alltså beröm direkt när han sökt sig dit sen vara där mjuk ett tag och sen skritt igen osv. Tror han faktiskt kom ihåg lite från i tisdags för han fattade efter redan första eftergiften.

Höll på så ganska länge med skritt halt osv och sedan i traven så försökte jag också ha honom så lång och låg som möjligt, vilket var lite svårare för han brukar ha rätt stadig och bra form. Den vill jag liksom att han ska ha och om jag pillar för mkt med handen börjar han vingla så det blev mellan vanlig form och lång och låg. Dock fokuserade jag lite för mkt på detta med beröm osv för vägen och rakriktningen gick ju lite som den ville. Var inte tillräkligt med för att jag mest koncentrerade mig på att lätta.

Men iallafall så sen när jag kom fram i galopp var han faktiskt fin och var lättare att jobba honom än jag känt tidigare. Eftersom jag red barbacka blev jag inte lika stadig i handen och balansen var inte toppen men om jag hade haft sadel tror jag att det hade gått riktigt bra faktiskt! Sen gick det ju bra ändå så jag är rätt nöjd med den biten, red honom i lite övertempo för att han ska orka sen ställde jag ut och in på volten.

Galoppen gick lite sämre i vänster varv såklart men han fick lättare för sig att söka sig framåt nedåt på den stängda delen av volten, på de öppna blir han så osäker på vart han ska och då vinlgar han osv. Sen efter skritt pausen red jag mycket övergångar och halter, men sen på volten i traven så när den öppna delen kom så började han skjuta in rumpan så att jag ite fick tag i den och flytta tillbaka ut och sen var han allmänt jobbig ett tag. Men efter vi löst det blev han fin.

Skrittade av honom länge, inte i paddocken utan jag red honom en sträcka sen tillbaka igen. Hade schabrak under för att slippa få massa hår i rumpan men blev inga nya bilder idag tyvärr men ungefär såhär såg vi ut, fast med vanligt tränsbett (mitt rundsydda remont) och byxdress ist för linne och ridbyxer, juste red även i mina converse xD.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0