Annelie träning 14/6

Idag var det träning för Annelie som gällde! Övade bara övergångar, att han ska inte ta upp huvudet. Hon tyckte att det redan var skillnad på honom från förra tisdagen då hon red honom och att om jag fortsatte som jag gör nu kommer det vara borta om 2 veckor ;D. Fast jag tror lite längre men det beror helt på hur konsekvent jag rider och hur snabbt han lär sig. Redan under ridpasset blev det skillnad från början till slut.

Mellan skritt-trav och trav-skritt höll han formen som mest. Men från skritt-halt tar han upp huvudet, fast mycket mindre och mindre för varje gång! Förut var det rätt mycket men nu bara lite, så det är ju redan påväg bort. Sen från trav-galopp och galopp-trav så flyger huvudet upp. Men det blev också lite bättre mot slutet.

I högergaloppen kom han fram så mycket att han till och med blev tung i handen några steg! Vilket är helt fantastiskt, för när man "bygger om" en häst på det sättet vi gör så ska han vara lång och låg, söka sig framåt nedåt. Senare kommer vi träna honom i högre och kortare form men inte nu. I traven så blev han också så fin! Sköt inte in baken så mycket alls och spårade för det mesta! :')

I vänster galoppen gick det väl som vanligt lite sämre men fortfarande blir den också bättre! Speciellt traven i vänstervarv blir han såå mycket bättre för varje gång! Sen fick jag lära mig något nytt, att när han skjuter in bakdelen ska jag inte flytta tillbaka den utan jag ska flytta in framdelen istället. För den är lättare att reglera och ha koll på. Så det använde jag mig av och då gick det mycket bättre!

Ungefär i mitten av ridpasset blev Dirk, en häst i hagen brevid paddocken helt galen och sprang runt som att han skulle bryta benen för att 3 harar sprang i skogen och då blev Patch jättespänd och tittig. Men då började vi bara om från skritt igen och sen blev han som innan. Är rätt nöjd med ridpasset, i det stora hela går det ju framåt nu iaf även om det inte alltid är bra under ett ridpass :).










Jag vet att jag har breda händer, har det för en anledning ;).













Travar av min frustande poni :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0