Klättring & Roffes äng hopp

I måndags så red jag med Sofie och Robin till Mormors äng. När jag kom till hagen idag så stod sofie där och sa typ att hästarna var borta... De hade letet överällt där de brukar stå flera gånger och dom hade varit och gått runt och letat i 1 timme! Tillslut så hittade vi dom i en glänta någonstans från deras äng där de sover bakom berget påvägen upp till träsket. Har aldrig tidigare varit där och visste inte ens att det fanns? Så stort är det betet!

Vi red iallfall tillsammans till mormors äng. När man kommer fram där är man helt framskrittad plus lite till. Vägen är på asfalt och det tog 15-20 min. Vi travade nån gång också påväg dit. Så jag började jobba honom direkt när vi kom in på den lilla gräsplätten typ. Han hade bromsen i hela vägen dit (som senast) men piggna till under tiden. Ställde böjde o lite till, övergick rätt snabbt till trav och arbetade honom på samma sätt där.

Hade hackamoret och ställningen och böjningen blir ju inte lika som med bett men aja, tog en kort galopp i båda varven stående innan vi red uppför klätterbacken. Första gången tog vi den i full galopp, lät bara hästarna gå. Andra gången började vi trava uppför men hästarna rulla över i galopp ganska snabbt och vi lät dom i ett lungt tempo. Sen red vi över några nedfällda träd, trava lite och sen tog jag själv och red uppför backen en sista gång men i bara skritt hela vägen.

Kände att han blev trött och tyckte det var jätte jobbigt, men suuuper bra träning för hans ryggmuckler! :D Sen iallafall så trava jag av honom lite på ängen vväldigt lång och låg och sen skritta vi hem. Bilder från en annan gång på mormorsäng me Tuva.


En bit (långt ifrån hela) av gräsplätten.
 

Skogs delen i mormorsäng.

I tisdags så möttes jag och Sofie vid busshållsplatsen för vi skulle rida tillsammans idag igen och så gick vi först upp till Tina och Therese sen ner igen för att rida upp hästarna. De var i samma glänta som dagen innan. Vi red till Roffes äng och först red jag fram i skritt på ungefär samma sått som innan och sen trava fram osv. Red på hackamoret igen, tänkte att han ska få vila på bett dessa dagar för variation. Sen tog jag en kort galopp i båda varven precis som dagen innan i lättsits.

Sen hopp jag stockarna. Det var skiiiitkul! Patch har blivit mycket mera hoppglad nu. För förut försökte han alltid springa förbi och han var osäker liksom men nu kände jag att han sög tag i hindret (om man nu kan kalla det för hinder) och hoppa med glädje liksom. Han tycker det är kul nu iaf, han är ju ingen hopphäst och suger inte tag i hindrena på samma sätt som dom men iallfall.

Visst ifrågasatten han mig om han verkligen behövde hoppa och testade lite men det gör han med allt. Behövde bara säga till en elr 2 ggr att ja det måste du och så gjorde han det glatt alla gånger efter det också! :D Så himla kul när han blir sådär! Sen så rejsade jag lite smått också runt kullarna och jag höll bara stadig kontakt och lät honom gå. Han sprang på av sig själv glatt och de flesta språng blev riktigt bra över stockarna!

Det var väl nån som vart nära, lite långt osv men äsch det var kul och det var huvudsaken! När jag trava av honom sen ville han galoppera iväg runt kullen igen och antagligeen ta och hoppa stockarna igen. han drog sig liksom ditåt, tror inte att han rikigt ville avsluta dära. ^^ Hihi var supernöjd med honom båda dagarna och bilderna nu är också från en annan gång när jag hoppa stockarna :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0